Teremtésvédelem alatt Isten teremtett világával szembeni felelősségteljes viselkedést értjük. A teremtésvédelem alapja tehát az a meggyőződés, hogy a Föld és annak élővilága értékes és védendő kincs. Célja a természet és az emberi környezet megóvása, fenntartható használata és megőrzése a jövő generációi számára. Ez magában foglalja a természeti erőforrások felelős gazdálkodását, az élővilág védelmét, valamint a környezetszennyezés csökkentését.

A teremtésvédelem nem csak tudásról, szabályozásról vagy életmódról szól, hanem valami ennél sokkal többről: lelkiségről, önismeretről, spirituális viszonyról a teremtett világgal. 

A teremtésvédelmi programok célja, hogy a gyerekek képesek legyenek a világ szépségeit felismerni és felelőséget érezni iránta.

„Laudato si’, mi’ Signore”, „Áldott légy,Uram” – énekelte Assisi Szent Ferenc. Ezzel a gyönyörű himnusszal arra emlékeztetett minket, hogy közös otthonunk olyan, mint egy nővér, akivel osztozunk a létben, és olyan, mint egy szép anya, aki karjába zár minket. 

Ferenc pápa Laudato si címmel a Föld védelme érdekében írt körlevelével kapcsolatban készült ez a gyerekeknek szóló, 4 perces animációs film.

Iskolai teremtésvédelmi programok:

Mozdulj a klímáért! Közös a Földünk!

Október 7-11 között rendezte meg iskolánk a Klímavédelmi Akcióhetet, amellyel a Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség országos kampányához kapcsolódtunk.

Kiemelt feladat volt a környezettudatos közlekedés és a helyi alapanyagok felhasználásával történő, lehetőleg húsmentes otthoni étkezés.

Az akcióhét alatt törekedtünk a csomagolóanyagoktól mentes, egészséges innivalók fogyasztására is. Arra kértük a diákokat, hogy ne hozzanak bolti üdítőket vagy bármilyen boltban vásárolt innivalót magukkal az iskolába, hanem helyette teázzunk közösen. A szülők teafüvet, citromot, mézet, cukrot küldtek be a gyerekekkel, az iskola konyháján pedig elkészült a finom tea. Voltak olyan osztályok, főleg az alsó tagozatosak, akik maguk főzték meg a teájukat. A gyerekek nagyon jónak találták ezt a kezdeményezést, sokan kérték, hogy a következő hetekben is legyen tea mindenkinek.

Voltak egyéni és kiscsoportos feladatok is. Készültek csodálatos alkotások, levél-szirom-termés mandalák, fantáziaképek a jövő városáról és szép színes képeslapok, amelyek a bakui Klímacsúcs magyar pavilonját díszítették.

Odútelepítés – 2025. 03.11.

A Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány segítségével új madárodúkat helyeztünk ki az iskola udvarára. Reméljük még időben és hamarosan birtokba veszik őket az odvakban fészkelő énekesmadarak.

„Jobbá tett világunk” című országos teremtésvédelmi rajzverseny

Márciusban, a „Jobbá tett világunk” címmel meghirdetett országos teremtésvédelmi rajzversenyen a negyedik osztályos gyermekek vettek részt rajzaikkal. Arról kellett rajzot készíteniük, hogy mit tehetnek a közvetlen természeti környezetükben azért, hogy a világ jobbá válhasson általa.

Víz világnapja

A víz világnapja minden év március 22-én megtartott esemény. Célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a mindenki számára elérhető, tiszta víz fontosságára és az édesvízkészletek veszélyeztetettségére. E célt szem előtt tartva beszélgettünk és alkottunk gyermekeinkkel.

MME Madarak és Fák Napja Országos Vetélkedő területi fordulója – 2025.04.04.

Idén iskolánk vállalta a házigazda szerepét az MME Madarak és Fák Napja Országos Verseny területi fordulóján. A szokatlanul nehéz feladatsor ellenére nagyon szoros mezőny alakult ki, az első három helyezettet csak egy-egy pont választotta el egymástól, a harmadik-negyedik helyezett között pedig holtverseny alakult ki. Végül egy újabb forduló során a ranolderes csapat a harmadik helyet vívta ki magának. Gratulálunk a hetedikes versenyzőinknek: Ferenczi Zsófiának, Kiss Gellértnek, Tatár Péternek és felkészítő tanáruknak: Gáborné Kurucz Katalinnak a szép eredményhez.

Fenntarthatósági Témahét – 2025. április 7-11. 

Nagy odafigyeléssel készültünk a témahétre idén. Szerettük volna minél gazdagabbá tenni a hét eseményeit, hogy minél jobban körüljárjuk a fenntarthatósági hét idei témáit, amelyek a talaj- és biodiverzitás, zöld energia-források, mesterséges intelligencia és a fenntartható fogyasztás és hulladékkezelés. Ezekkel a témákkal rendhagyó órák keretében ismerkedhettek meg jobban a gyerekek. 

A témahétre készülve a tanulók már az előző héten tesztsorokat töltöttek ki, amelyek alapján dőlt el, hogy kik tehetnek látogatást külső helyszíneken. Az 5-6. osztályosok legjobbjait a keszthelyi szennyvíztelepre vittük el, ahol vezetett foglalkozás keretében tanulmányozhatták a szennyvíz tisztításának lépéseit és a biogáz képzésének és villamos energiává való átalakításának folyamatát. A 3-4. osztályos válogatott tanulóival az egyetemi botanikus kertben foglalkozott dr. Bódis Judit botanikus.